ludtalp_banner

Lúdtalp

 

Lúdtalp

A lúdtalp kialakulása, láb anatómia: A boltozatos szerkezet a láb csontos stabilitásának alapja. A láb optimális esetben három ponton támaszkodik a talajon: a sarokcsonton, az I. és az V. lábközépcsont fejecsein. Az I. és az V. lábközépcsont fejecse között húzódik a harántboltozat. Az I. lábközépcsont fejecse és a sarokcsont között a belső-, az V. lábközépcsont fejecse és a sarokcsont között a külső hosszanti boltozat. A boltozatok szerkezetét főként szalagok és részben izmok is stabilizálják. A láb boltozatai serdülőkorra alakulnak ki véglegesen. A láb szerkezetének így a lúdtalp kialakulásában az örökletes tényezők mellett a lábra ható erőknek (testsúly, izomerő) is nagy szerepe van.

A lúdtalp kialakul, ha a láb boltozatos szerkezete megváltozik, romlik a láb statikája a normál statikai helyzetben terhelés alá nem kerülő felszínek is terhelődnek ill. az erőhatások irányának megváltozása következtében a láb egyes részei kórosan túlterhelődnek. A lábboltozatok megváltozása miatt a láb izmainak helyzete és a láb csontjain tapadó inak lefutása is megváltozik. Az egész alsó végtag statikája, a boka-, a térd- és a csípőízületet is beleértve romlik, az alsó végtagok és a medence ill. az ágyéki gerincszakasz egymáshoz viszonyított helyzete is megváltozik, és az ízületek és izmok rendellenes helyzete az ízületek, izmok, szalagok túlterhelődéséhez vezet, így a lúdtalp panaszokat, fájdalmat okoz.

A lábboltozat elváltozásai

1. Lúdtalp, bokasüllyedés (pes planovalgus)

A lúdtalp (bokasüllyedés, pes planovalgus) a leggyakoribb, népbetegség-számba menő statikai lábbetegség. Mind a hosszanti boltozatok, mind a haránt boltozat lesüllyedésével jár. Fejlődési zavar következtében is kialakulhat, de leggyakrabban túlterhelés vagy helytelen irányú igénybevétel az oka. A lúdtalp kialakulásában szenzibilis periódusok a következők:

  • Állás járás kezdete kisgyermekkorban. Ha a szülők erőltetik a felállást, a járást, többet állítják fel a gyereket, mint ahogy önmagától felállna, túlterhelik a lábát.
  • Óvodáskor, iskoláskor kezdete. A megváltozott körülmények közé került gyermek lába megfelelő tréning nélkül túlterhelésnek lehet kitéve. Az izomzat kifáradva nem képes aktívan fenntartani a láb formáját és ezt követően a láb szalagjai is meglazulhatnak.
  • Pubertáskori gyors növekedési periódusban a hirtelen súlygyarapodás szintén túlterhelést jelenthet.
  • Hosszabb fekvéssel vagy inaktivitással járó állapotok után kellő tréning nélkül a láb aktuális „túlterhelése” szintén lúdtalp kialakulásához vezethet.
  • A mozgásszegény életmód és a civilizált életkörülmények szintén elősegítik a lúdtalp kialakulását. A sima, kemény, rugalmatlan útburkolat fölöslegessé teszi a lábizmok aktív működését, így elgyengülésükhöz vezet. A rossz cipő viselése szintén negatív hatással van a láb boltozatos szerkezetére. A sarkat valgus irányba döntő cipő megteremti a feltételt a hosszanti boltozat lelapulásához, a magas sarok az előláb túlterheléséhez, a harántboltozat süllyedéséhez vezet, a kemény talp rugalmatlanságánál fogva károsítja a lábboltozatokat.

A lúdtalp tünetei

A boltozatok szemmel láthatóan lelapultak, a lábak járás közben kifelé vagy befelé fordulnak, fáradékonyságról, láb- és lábszárfájdalomról esetleg derékfájdalomról panaszkodnak.

A lúdtalp kezelése, terápiája

a megfelelő talpbetét és lúdtalp cipő kiválasztása az ortopéd orvos feladata, amit kiegészít a napi rendszerességgel végzett gyógytorna. Évszaknak megfelelően mezítláb, természetes talajon való járás.

Lúdtalp, bokasüllyedés kezelésére javasolt gyógytorna gyakorlatok

  1. Széken ülünk, egyenes háttal, térdünket derékszögben hajlítva a talp mezítláb támaszkodik a talajon. A lábujjakkal erőteljesen bekarmolunk, a nagylábujj és a sarok között egy alagutat képezünk, néhány másodpercig megtartjuk, majd kisimítjuk a talpat a talajon, terpesztjük a lábujjakat. 15-20x ismételjük. Tipp: a lábujjakkal bekarmolás végzését úgy lehet megtanítani gyerekeknek, hogy egy ceruzát próbáljon meg felemelni a talajról a lábujjaival
  2. Az előző mozdulatot végrehajtva előre araszolunk a talajon, majd vissza, 5x haladunk előre és hátra.
  3. Bekarmolunk a lábujjakkal és a belső talpszélünket megemeljük, megtartjuk néhány másodpercig, majd kisimítjuk a talpat a talajon, terpesztjük a lábujjakat. 15-20x.
  4. Lábujjhegyre állunk, majd sarokra gördítjük a lábunkat és hátrafeszítjük a lábfejünket, de a lábujjakat egyenesen tartjuk, megtartjuk néhány másodpercig ezt a helyzetet. 15-20x.
  5. Álló helyzetben megkapaszkodunk a szék támlájába, függőlegesen tartva a törzset lábujjhegyre emelkedünk, megtartjuk néhány másodpercig. 15-20x.
  6. A gyakorlat végzése után megnyújtjuk a vádli izmait.

Lúdtalp esetén kihez forduljunk

Ortopéd szakorvos majd gyógytornász. Egyeztessen konzultációs időpontot a lúdtap kezelésében gyakorlott, képzett gyógytornászainkkal.